Mama Eyda: 2017

20 June 2017

Ninja Van, Angkat call kalau nak barang

Banyaknya baju yang tak kemas lagi. Dahlah nak balik kampung.

Yang lebih merisaukan ada barang shopping online tak sampai- sampai lagi. Kali ni guna kurier ninja van.

Ni pengalaman saya.

Sebelum ni tak ada masalah.Cuma kali ni, mungkin saya tak perasan diorang dah call saya tak angkat.Terus tak dihantar.

Apa yang saya boleh simpulkan kalau berurusan dengan ninja van 

Wajib angkat call! Kalau mahu barang anda dihantar.

Alhamdulillah lepas tue reschedule balik. Dapatlah barang saya sebelum balik kampung.

Terima kasih ninja van dan juga tulip hijab yang bertanggungjawab.

 
Ninja Van 
 
Yeay..dapat juga buat raya

16 June 2017

Buku Didik Anak Connect dengan Allah

Bedah Buku-Didik anak connect dengan Allah 


 
Siapa Allah?
Di mana Allah? 
Kenapa perlu solat?

Bukan mudah nak terangkan pada anak2 kecil kita.Buku ini ada jawapannya.

Idea dan tip- tip  santai dan mudah untuk didik anak - anak supaya dekatkan  diri dan juga bergantung hanya pada Allah.

Antara  kata- kata yang meyentuh hati saya.

"Mama jangan risau, Allah sentiasa menjaga saya.Selagi Allah ada, tiada apa yang akan bahayakan  saya tanpa izin  Allah s.w.t,kalau ada masalah saya akan adukan segalanya pada Allah".

Saya share salah satu sub topik lain yang meyentuh hati saya, malah saya sendiri dapat belajar darinya.

Allah lebih besar daripada masalah kita.



"Dialah Allah yang hidup dan berdiri sendiri,Allah tidak dipengaruhi rasa.mengantuk dan tidur. KepunyaanNya di langit  dan juga di bumi.Tidak ada yang boleh memberi syafaat kepada orang lain melainkan  mendapat keizinan Allah.

Hebatkan kekuasaanNya berbanding masalah kita.Dia mampu sediakan beribu- ribu jalan untuk kita.

Allahuakbar 

Teks/Foto :Eida Rashid 



10 June 2017

Aqil Story :Ceraikan Susu Badan

Bulan 4 yang lepas cukup Aqil 2 tahun susu badan sepenuhnya. Berjaya juga! Alhamdulillah.Tahniah untuk diri sendiri.

Eh! Tetiba..hehe.

Sepanjang 2 tahun ni, 24 jam lah bersama ibu dia.Untunglah ibu dia WAHM, kalau ibu dulu,  tak dannya 2 tahun.Tok Mi kata sempat 6 bulan je ibu dulu. 

Biasalah, Tok Mi  bekerja, dengan anak rapat- rapat pula.Nak mudahkan urusan bagi susu tepung.

Sepanjang susukan Aqil,alhamdulillah  apa Eida perhatikan anak bf ni susah demam. Kalau demam pun alhamdulillah cepat sembuh.

Mungkin sebab Eida memang pengamal vitamin c shaklee.Ibu makan, anak pun dapat manfaatnya sekali.Jimat dah situ.

Bf ni untungnya sebab tak yah  pening2 nak tukar- tukar susu bila perut anak dah tak ngam dengan mana- mana susu. Belanja pun jimat.Duit tue boleh  buat simpanan masa depan anak.

Manfaat lain bila bf ni,ibu dan anak pun sedap tido.Kan ibu2..hehe

Jangan salahkan kami yea kalau kerja rumah pending, hormon gumbira oxitoxin yang buat..ngeh2

Paling penting bonding antara ibu dan anak makin rapat.

Berbalik kepada tajuk...

Dugaaan nak putuskan susu anak bf ni ketika anak nak tido.Merengek nak susu. Kadang bukan minum pun cuma nak rasa kehadiran ibu dia.

Sebaiknya jangan buat secara drastik.Bagi masa dekat anak.Kesian kat anak dan kesian juga dekat kita,bengkak susu kan nanti..huhuhu

Eida ambil masa dekat 2 bulan selepas besday Aqil bulan April yang lepas.

Dalam 2 minggu bulan pertama.Eida cuba elakkan dia bf waktu siang. Bengkak jugalah susu.Kalau bengkak sangat Eida bagi je sekadar hilangkan bengkak tue, ataupun perah dengan tangan.

Lama kelamaan susu berkurang.Tak sampai seminggu rasanya bengkak susu.
Lega lah sikit susu dah berkurang.Dalam masa yang sama bagi makan banyak- banyak dan bagi susu tepung dengan cawan.

Kadang siang dia nak juga bf , nampak je tanda, cepat- cepat letak bawang putih. Boleh tahan baunya, ibunya sekali pening. Ada cuba juga  letak benda lain, tapi 
semua tak berjaya,selamba je dia minum.

Nak letak apa dekat puting? 
Letak benda anak tak suka.Ada letak asam jawa, ubat gigi.

Apa yang Eida perhatikan ketika ni, bila dah tak tidur siang, silap sikit boleh taham mengamuk..huhu.Layankan je lah, kentalkan hati.

Kalau dah start nak putuskan susu anak jangan buat separuh jalan.Lagi stress nak start balik.

Minggu seterusnya, bila berjaya tak menyusu waktu siang. Barulah Eida bertegas tak bagi waktu malam. Letakkan bawang putih ketika nak tidur pula.

Yang ni memang perlu kesabaran tinggi. Mengamuk tu sudah pasti, seminggu jugalah, tu pun ketika Aqil bangun tengah malam mencari susu, Eida bagi lah juga.Air masak memang pastikan sentiasa ada.

Ketika ni, pastikan bagi anak makan banyak- banyak sebelum tidur.Takdelah dia mencari susu kerap sangat  di tengah malam.

Ade juga sekarang kadang dia minta tengah malam.Eida letak minyak panas bila nampak dia nak bf.Bau je minyak dia terus tak jadi, sambung tido balik 

Teks:Eida Rashid 
Foto : Google .



03 June 2017

Membaca & Menulis Sebagai Terapi

Membaca & menulis sebagai terapi

Minggu ni saja habis seratus lebih untuk buku . Kadang tak sempat baca semuanya dah beli baru . 

Memang  gila sikit kalau tengok buku . Kalau beratus habis beli buku dan buku itu berbaloi , takkan rasa rugi. Kadang beli dulu risau dah takda cetakan ulangan .

Bukan semua buku dibeli .Semuanya survey dulu . 

Kalau ronda- ronda kedai buku , Eida akan baca dulu 3 tajuk barulah pilih mana yang nak beli. Sebab masa itu emas , tak nak lah habiskan pada buku yang tak berkualiti .

Memandangkan kini dah jadi mak . Kebanyakan buku yang ada tentang pendidikan anak- anak , homescholling uruskan stress & juga tentang pelaburan. 

Kadang kena baca juga di luar bidang kita supaya otak & cara pandang kita berkembang.

Bila minat membaca timbul?
Entahlah , mungkin sebab membesar tanpa tv di rumah. Bosan gaduh- gaduh manja ngan adik beradik , ambik buku hilangkan bosan . Lama- lama lekat jadi tabiat .

Lagipun hobi membaca ni tak rugi . Boleh claim lhdn kan ... hehe.

Dalam baca buku bukan semua benda kita boleh terima bulat- bulat . Terutama yang bersabit dengan aqidah . 

Yang ni kalau musykil kena bertanya. Tentang agama seelok- eloknya kena berguru . Kalau tidak syaitan yang akan jadi guru kita.

Pilihan  bacaan pun pastikan hati- hati , kerana pembacaan juga membentuk cara pandang kita tentang sesuatu. Banyakkan bacaan positif .

Nak anak minat membaca?
Ni dari pembacaan .Biasakan mereka dengan buku. Timbulkan minat dulu sejak kecik . Bangun tengok buku , tidur tengok buku . Lama kelamaan dia akan tertarik . 

Jadikan buku juga sebagai hadiah . Biasakan dengan pesta buku & kedai buku. Biarlah mereka beli komik pun , raikan saja . 

Dengan membaca juga kita akan kaya sebenarnya. Tidak kaya duitpun , kita akan kaya jiwa . Kenape? 

Dengan ilmu kita akan melihat yang terjadi dalam hidup dengan sudut positif & tak mudah melatah . Yang beshnya , dengan ilmu juga kita boleh elak dari terus langgar dinding terutamanya kalau buat bisnes. 

Sekian. 

Teks/Foto: Eida Rashid

 

30 May 2017

Kenangan berpuasa


Teks :Eida Rashid 

Hai! 
Tengok anak - anak kecil berpuasa teringat kenangan awal berpuasa.

Seingat Eida, kami adik beradik berpuasa umur 5 tahun lagi.Paling tak lupa jeles ngan adik yang beza hanya setahun, dia senyap- senyap beli keropok kat kantin masa sekolah rendah.

Apa lagi jadi tukang sibuklah, bagitau kat umi..hahaha.

Abah agak tegas, biasalah orang dulu- dulu.Selagi boleh bangun, sekolah tetap kena sekolah.Samalah dengan puasa.

Yang beshnya duit raya boleh banyak.Sapa  ponteng dia bulih duit raya sikit..kiki

Nak ponteng puasa tak leh lah umi mengajar sekolah sama.Asben lain lak dia cerita, dia mula belajar puasa tika sekoloh rendah.Tue pun curi minum air paip krikkrik

Macam- macam, anak kekgi macammana lah lak.Harapnya mudahlah.

Sekian.Selamat berpuasa uolsss

Asam pedas mudah tapi sedap

Teks/Foto:Eida Rashid 

 

Hai! 
Alhamdulillah menjadi juga resepi asam pedas versi azie kitchen.Dah berape kali buat guna resepi ni asben suka sangat.Resepi asal guna  ikan merah 5 keping/5 ekor ikan.

Jom layannnn.

Bahan-bahan :
1/2 Kilo daging
1 Susu kecil pes asam jawa(Terlebih masam tak sedap)
2 Tomato 
8 Biji Bendi 
2 Sudu Jintan manis -Tumbuk sedap
2 Sudu Ketumbar -Tumbuk sedap
Daun Kesum 3 tangkai
Gula
Garam

Bahan kisar:
5 Ulas Bawang Putih 
8-9 Ulas Bawang Merah 
2 Inci Kunyit hidup
2 Inci Halia 
Cili kering (Ikot kepedasan masing2)
1 Biji Buah Keras 

Cara membuatnya:
Masukkan bahan kisar dan pastikan cili benar- benar pecah minyak.

Masukkan daging & air  asam jawa, gaulkan dengan pes asam pedas tadi.Masukkan air tunggu hingga  daging empuk.Akhir sekali masukkan  bendi & tomato 

Done! Mudahkan



29 May 2017

Resepi Nasi Arab Mudah


Teks/ Foto : Eida Rashid 
#Entri 3


 


Hai! 
Salam Ramadan.Alhamdulillah diberi kesempatan untuk hari yang -3.Semoga ramadan kali ini lebih baik dari tahun- tahun yang sebelumnya.Amin.

Semalam eida berbuka dengan nasi arab.Ajak semua adik beradik makan.Dalam 6 orang je, yang tinggal dekat dengan rumah.Banyak gak lebih bagi adik beradik buat balik untuk sahur.

Ni resepi yang biasa diguna.Ada 2 resepi guna periuk tekanan noxxa & juga rice cooker.

Resepi 1 Guna Periuk Tekanan Noxxa
==========================
⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅
1:Bahan untuk Nasi
⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅
1 kg beras basmati
1 ekor ayam ( perap dulu)
1 biji bawang holland(hiris)
3 sudu tomato puri( tomato pun bulih)
3 sudu rempah arab
3 sudu besar minyak sapi 
Garam sikit
Daun pandan
P/s:Kalau guna beras basmati jumlah air sama dengan jumlah nasi.
P/s2:Minyak sapi boleh tukar dengan mentega & sedikit minyak

Caranya :
Dengan  panaskan periuk noxxa dengan mode stir fry.Masukkan 3 sudu besar minyak sapi,tomato puri dan juga rempah arab.

Bila naik bau offkan dan masukkan nasi,air,garam sedikit ,daun pandan & gaulkan.

Letakkan ayam di atas nasi dan guna mood high pressure selama 25 minit.Ejas kedudukan tombol atas  ke mode pressure yea! 

⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅
2:Bahan Sambal
⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅
1 biji bawang besar merah
1 biji tomato
1 1/2 lemon 
6 tangkai cili hijau 
2 tangkai cili merah
6 biji cili padi
2 batang ketumbar
Garam (1 sudu besar)
Gula (5 sudu besar)
Air stgh dari bahan,ikut cita rasa masing2.

⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅
3:Bahan Salsa tomato
⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅
7-8 sudu tomato(Potong dadu)
1 ulas bawang besar
Timun batang 
Lobak merah
Garam 
Gula

Resepi 2 Guna rice cooker 
===================

Bahan nasi sama cuma eida suka masakkan asingkan dengan ayam.

Cara masak nasi:
Dalam kuali panaskan minyak sapi. Tumiskan bawang dan  juga rempah nasi arab.

Bila naik bau masukkan dalam rice cooker gaulkan dengan beras  & masak macam biasa.

Cara masak ayam:
Ayam yang diperap dengan rempah nasi arab & garam.Letak gula pun ok sikit.Atas citarasa masing2.Masakkan dalam pemanggang ajaib.

Kalau ada pressure cooker  noxxa. Ayam.yang diperap tadi guma mood high pressure 7 minit.Offkan, angkat tombol & keluarkan wap.


Done.
Bukan susah pun.Banyak versi eida belajar.Cuma yang ni basic.Penting sedap kan😉.

Dah try komen yea! 

27 May 2017

Sebab tidak boleh tidur selepas sahur

Tertarik dengan catatan doktor brain iaitu Dr Rizal kesan tidur selepas sahur.

Antara kesannya :
1) Dehidrasi tubuh dan OTAK. Air tidak diserap tetapi di bawa ke pundi kencing.Mulalah terasa dahaga.

2) Makanan yang dimakan tidak diproses seperti sepatutnya. Sisa menjadi toksid. Nutrisi tidak diserap. Perut akan mulai lapar  seawal jam 10 pagi.

3) Interaksi OTAK dan usus terganggu. Seperti lebuhraya tiada kenderaan. Sunyi.

Kita beria ria sediakan makanan bernutrisi tinggi semasa sahur. Mahu tingkatkan kecergasan dan kecerdasan. Malangnya tidur selepas sahur hapuskan semuanya.

Tapi kalau mengantuk juga &  perlu tidur, lakukan selepas 4 jam bersahur.

..........

Bersahur ape hari ni uolsss?
Eida masak biasa- biasa je.Lauk ayam goreng dengan sayur air.Blurrr lagi nak fikir nak masak apa.Supermak dah fikir ke nak masak apa berbuka nanti? 

Cuma dalam kalut- kalut menyediakan juadah berbuka, adakan juga jadual ibadah.Bukan ape rugi lah kan.Tak pasti lagi tahun depan kita akan berpeluang lagi.Yea dak! Nak mudah berbuka kat masjid.Bulih  fokus ibadat teruh 

Oklah Salam Ramadhan 2017 😘

26 May 2017

Hilangkan sihir dengan amalkan surah yassin ayat ke 58

Teks:Eida Rashid 
Foto:Google 
#Entri 1 :Hilangkan sihir dengan amalkan surah yassin ayat ke -58



Dalam hidup kita tak dapat lari dari cemburu orang, yang paling kita tak nak bila  itu berubah menjadi iri hati sehingga  sanggup buat apa saja.Setuju dak? 

Andai kena sihir baca  surah yassin, bila sampai ayat 'Salaamun Qoulan Min Robbirrahim' ayat ke 58, ulang 99 kali sambil niatkan, jika orang hantar sihir dan santau untuk hancurkan kita, maha baik Allah akan pulangkan kepada penghantarnya. 

Seterusnya sambung sampai habis. Percayalah, InsyaAllah tak sampai 99 kali ia sudah dipantulkan.

Sakit dan derita kita akan diangkat tercabut dan dipulangkan kembali. Azab Allah sangat dahsyat, rugilah siapa yang bermain dengan api. 

Ingat janji Allah, yang baik akan di balas baik, yang jahat akan dibalas buruk.

Lagi malang, Allah bukakan aib dan khabarkan siapa penghantarnya. Jika tuan puan tahu, senyum dan sabar saja ya.Yakinlah Allah Maha Berkuasa. 





25 May 2017

Contact Me

Hai!
Eida boleh dihubungi dengan wassup ke nombor 013-970 8169 / pun pm  di Fb Eida Rashid .P/s:Nak cepat respon boleh waasup.
=======================================
Sebarang pertanyaan nak order 
(Supplements Shaklee/Kelap Dara D'Aura/Gstar & VTeen /Aneka Pes& Sambal)
=======================================
1.Sms/wassup Eida di talian 0139708169 
2.Nyatakan Permasalahan anda & Eida akan cadangkan produk yang sesuai .
3.Buat pembayaran ke akaun Maybank (no kaun akan diberikan)
4.Penghantaran. akan dibuat menggunakan pos laju /gdex.

 


SID PRODUK2 SHAKLEE 
Blog :Alamisihat.blogspot.com 
 

DAura KELAPA DARA 
Page:Qaseh Ibu

 

GStar KIDS & VTeen (Tingkatkan IQ & Imun Anak2)
Page: Qaseh Ibu
 

Aneka Pes & Sambal 
Page:Warisan Corner Page & Sambal

Hai! Saya Eida

Assalamualaikum 
Salam kenal.Terima kasih berkungjung ke blog Eyda.Nama glemer Eyda Rashid.Berblog sejak 2011 lagi kalau tak silap.Sekadar meluahkan rasa& menyimpan kenangan.

Banyak posting yang dah dibuang.Yang ada kini posting sesudah ada anak.Minat menulis walaupun merapu hiks2.Hobi lain membaca, kerana membaca membuatkan kita berfikir & dengan ada ilmu kita takkan mudah untuk dibuli,sape setuju😉

Seorang yang positif & berusaha untuk menpositifkan orang sekeliling.Prinsip hidup mencari redha Allah s.wt. dalam setiap tindakan.

Juga seorang isteri pada asben yang penyayang, Engineer o& g.Setelah melahirkan anak sulung mengambil keputusan untuk jadi WAHM sepenuh masa.

Salam ukhwah ❤️ 

Eida Rashid 
Wassup: 013-970 8169
 
dI 

Ya Allah..

Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;dan aku berlindung kepada-Mu daripada bebanan hutang dan kekerasan manusia..

OUr LoVe JouRney.. Alhamdulillah..

Daisypath Anniversary tickers

My Beautiful Journey Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign