Mama Eyda: Membaca & Menulis Sebagai Terapi

03 June 2017

Membaca & Menulis Sebagai Terapi

Membaca & menulis sebagai terapi

Minggu ni saja habis seratus lebih untuk buku . Kadang tak sempat baca semuanya dah beli baru . 

Memang  gila sikit kalau tengok buku . Kalau beratus habis beli buku dan buku itu berbaloi , takkan rasa rugi. Kadang beli dulu risau dah takda cetakan ulangan .

Bukan semua buku dibeli .Semuanya survey dulu . 

Kalau ronda- ronda kedai buku , Eida akan baca dulu 3 tajuk barulah pilih mana yang nak beli. Sebab masa itu emas , tak nak lah habiskan pada buku yang tak berkualiti .

Memandangkan kini dah jadi mak . Kebanyakan buku yang ada tentang pendidikan anak- anak , homescholling uruskan stress & juga tentang pelaburan. 

Kadang kena baca juga di luar bidang kita supaya otak & cara pandang kita berkembang.

Bila minat membaca timbul?
Entahlah , mungkin sebab membesar tanpa tv di rumah. Bosan gaduh- gaduh manja ngan adik beradik , ambik buku hilangkan bosan . Lama- lama lekat jadi tabiat .

Lagipun hobi membaca ni tak rugi . Boleh claim lhdn kan ... hehe.

Dalam baca buku bukan semua benda kita boleh terima bulat- bulat . Terutama yang bersabit dengan aqidah . 

Yang ni kalau musykil kena bertanya. Tentang agama seelok- eloknya kena berguru . Kalau tidak syaitan yang akan jadi guru kita.

Pilihan  bacaan pun pastikan hati- hati , kerana pembacaan juga membentuk cara pandang kita tentang sesuatu. Banyakkan bacaan positif .

Nak anak minat membaca?
Ni dari pembacaan .Biasakan mereka dengan buku. Timbulkan minat dulu sejak kecik . Bangun tengok buku , tidur tengok buku . Lama kelamaan dia akan tertarik . 

Jadikan buku juga sebagai hadiah . Biasakan dengan pesta buku & kedai buku. Biarlah mereka beli komik pun , raikan saja . 

Dengan membaca juga kita akan kaya sebenarnya. Tidak kaya duitpun , kita akan kaya jiwa . Kenape? 

Dengan ilmu kita akan melihat yang terjadi dalam hidup dengan sudut positif & tak mudah melatah . Yang beshnya , dengan ilmu juga kita boleh elak dari terus langgar dinding terutamanya kalau buat bisnes. 

Sekian. 

Teks/Foto: Eida Rashid

 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi komen .. Salam ukhwah

Ya Allah..

Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;dan aku berlindung kepada-Mu daripada bebanan hutang dan kekerasan manusia..

OUr LoVe JouRney.. Alhamdulillah..

Daisypath Anniversary tickers

My Beautiful Journey Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign